Sunday, August 20, 2023

In deze snel veranderende tijden

"Welkom op nieuwe aarde", zo luidt de openingszin van de video serie die we aan het opnemen zijn. "Voor wie het nog niet door hadden, we zijn echt begonnen hoor!"

In bijna elk blogbericht dat ik hier schreef, opende ik zo en vertelde ongeveer hetzelfde verhaal, maar in een ander moment: voor Kerona, tijdens en na. Er is inmiddels al weer zo veel veranderd, al is het thema wel nog steeds hetzelfde: we zitten in een overgangsfase of periode. En ook nu wil ik het er nog eens over hebben met jullie.

Want wat we tegenkwamen tijdens het opnemen van de video serie, is dat alles zo snel verandert. De eerste video, zo had ik begrepen, zou een gesprek tussen mij en Renate zijn, over de 13 chakra's, bedoeld voor haar YouTube kanaal. Ook had ze me gevraagd, om samen met haar een aantal geleide meditaties op te nemen. Daar kwam het niet van, vooral omdat het 'gesprek' toch anders verliep dan dat zij én ik verwacht hadden. Wel ontstond daar het idee om ipv alleen meditaties hier iets meer mee te doen.

Een paar telefoontjes later had ik het één en ander uitgewerkt op papier en besloten we om de videos via Zoom op te nemen. Dan hoef ik dat pokke eind van Maastricht naar Rotterdam niet heen en weer te rijden, en is het wat makkelijker om beiden een geschikt moment te plannen. 

Nou is plannen niet meer zo mijn ding, omdat ik niet van te voren weet, of het wel het juiste moment is voor mij. Ik 'tune' liever op het moment zelf in, al roept dat soms wat weerstand op bij de ander. 

Afijn, het moment was daar, Zoom opname gestart en daar gingen we. Van te voren hadden we wat dingen afgesproken, zoals hoe-lang en waar-over, hoe te beginnen en waar te eindigen. Maar gaandeweg ontdekte we, dat er hier en daar toch wat ruis op de lijn zat. We hadden dit nog niet eerder zo samen gedaan en dat was even wennen. Op elkaar afstemmen, zoals bandleden tijdens het repeteren dat doen, voordat ze het podium betreden.

Ok, de eerste twee 'lessen' stonden er op, en over de bijgaande witte roos meditatie was ik dik tevreden. Toch zaten er nog wat dingetjes dwars bij ons beiden. Renate wil "hop chop" kort maar krachtig, en Jeroen wil juist een brede basis. Hmm... 🤔 En ook de afspraak 'hoe de sessie te eindigen' kwam niet helemaal tot z'n recht.

Maar goed. Weer wat telefoontjes later was het tijd voor de volgende opname sessie. Begin en einde hadden we nu duidelijk en het om-en-om iets vertellen maakte dat het veel meer vloeide. En nog steeds zat me iets niet lekker. Ik kon er alleen niet de vinger op leggen.

Een gesprek met m'n 'spiegel' vriendin bracht een hoop verduidelijking. Ik was me weer aan het aanpassen en legde een deel van de schuld buiten me. (F)oei jeroentje! En dat terwijl de lessen juist gaan over bewust zijn. Tuurlijk ben ik ook gewoon een mens en gelukkig kan ik vanuit een andere laag van bewustzijn hier naar kijken. Projectie is een veel voorkomende truuk van het ego, ik wou kennelijk iets niet voelen of toegeven.

Voor dat we aan dit avontuur begonnen, had ik al gezegd, dat samenwerken voor mij soms best een grote uitdaging kan zijn, maar dat ik die wel aan wil gaan. Ik kies voor groei boven zekerheid. Gewoon, doen! En gaandeweg zien we wel. 

Dus weer bellen, me kwetsbaar opstellen en mijn belevingswereld delen. Ik vind het soms toch nog best lastig hoor, dat onderscheid maken tussen ego en gevoel. Ik zie wel, hoe m'n ego aan het zaniken is, die heeft zo'n beetje overal wel wat op te zeggen. Zelden positief, dus daardoor weet ik dat 't m'n ego is die het zegt. Maar er was meer dan dat, een onderbuikgevoel, iets wat ik niet wou voelen dus: onzekerheid!

Tja, en wat doe ik dan? Ik ga naar binnen, ga luisteren, in gesprek met mezelf. Het klopte niet voor mij, ergens zaten we niet op één lijn. Onze intenties zijn ongeveer hetzelfde. Ik wil mensen op weg helpen, tools meegeven, zodat ze het zelf kunnen. M'n kennis en ervaring delen, en het 13 chakra systeem is een goede basis om op verder te bouwen.

Zo kwam er tijdens ons laatste telefoon gesprek ineens een heel nieuw idee in me op. Ironisch genoeg had ik dit al eerder opgeschreven, alleen was er ondertussen iets anders ontstaan. Ik wil een brede basis, Renate wil kort maar krachtig, dus wat we eerst in één les wilde proppen (wat toch uitliep op 6 videos) gaan we nu verdelen in 4 hoofdstukken. Wat dan weer mooi overeenkomt met de opbouw van de onderste vier chakra's.

Ben benieuwd wat de volgende opnames weer voor verrassingen gaan brengen.



No comments:

Post a Comment